ספרים פמיניסטיים לילדות ולנערות

ספרים פמיניסטיים לילדות ולנערות

ד"ר שי רודין

 

לא כל הילדות בספרות הילדים הן נסיכות במצוקה המחכות לאביר על הסוס הלבן. הרשימה הבאה מפנה את הזרקור על הצגה מורכבת יותר של נשיות באמצעות תיאור ילדות ונערות המדגימות כיצד מחלחלת המהפכה הפמיניסטית לטקסט לילדים.

  כריכת הספר הנסיכה יכולה הכל בעצמי

הנסיכה "יכולה הכל בעצמי" מאת יונה טפר

איורים: גיל-לי אלון קוריאל (הקיבוץ המאוחד, 2001)

מגיל: 4

הבנים אינם משתפים את מיכל במשחקיהם. הם מלגלגים עליה ועל הדמיון שלה. מיכל מוכיחה להם שהיא יכולה להסתדר בכוחות עצמה. היא בוראת עולם חדש ומסעיר ויוצאת להרפתקה לבדה, כשהיא חוזרת שוב ושוב על המוטו, "אני יכולה הכל בעצמי… יכולה הכל בעצמי!". ייחודיות הסיפור נובעת מהזהות החדשה שמיכל רוקמת לעצמה: שילוב בין נסיכה ללוכדת נמרים.

 כריכת הספר החתונה

החתונה מאת נורית זרחי

איורים: נורית צרפתי (קוראים, 2002)

מגיל: 4

כשגיא נדחה על ידי אילאיל, הילדה בה הוא מאוהב בגן, נועה הקטנה מנצלת את שעת הכושר ומציעה לו להתחתן איתה. היא מסבירה לו שאפשר להתחתן בכל מיני צורות, ושאין צורך בשמלת קרינולינה כדי להתחתן; כל שנדרש הוא שני כובעי כבאים ונשיקה. ספרות במיטבה.

 

 כריכת הספר מגדל של נמלים

מגדל של נמלים מאת נעמי בן-גור

איורים: טלי קריבולט (הקיבוץ המאוחד, 1993)

מגיל: 4

גן-יה נוהגת לצייר ציורים שאינם ריאליסטים. היא נאבקת על זכותה לצייר נמלה כחולה למרות שהמבוגרים מסביבה חוזרים ומזכירים לה שנמלה יכולה להיות – שחורה או חומה. הציור מקבל חיים משל עצמו בחלומה, ומוכיח את כוחה של האמנות לברוא מציאות חלופית. כמו כן הנמלה הכחולה המתעוררת לחיים בחלום, פוגשת בנמלים "מסורתיות", האחת שחורה והשנייה חומה, ולא מוצג כל עימות בין הנמלים, שכן הנמלים חוות את שונותה של הנמלה הכחולה כדבר טבעי ומזמינות אותה להתארח בביתן ולשחק עמן. זוהי קבלת "אחר" (או ליתר דיוק "אחרת") ממשית, כזו המזמינה אותו הביתה ולא רק מחנכת להפגנת נימוס בספירה הציבורית.

 

 כריכת הספר הילדה שרצתה להיות נסיכה

הילדה שרצתה להיות נסיכה מאת אדיבה גפן

איורים: דנה אלון זיתוני (כנרת, 2013)

מגיל: 4

לילוש חולמת להיות נסיכה. היא מגלה את מַנעמי עולם הנסיכות, אולם לאחר שהיא מסיימת להתפעל מהשמלות, התכשיטים, הנעליים והכובעים שברשותה, היא מגלה שנסיכה לא מורשית לעשות דבר מן הדברים אותם היא אוהבת לעשות: היא לא יכולה לצייר ולא יכולה להתלכלך ואף לא יכולה לשחק. המסע דמוי החלום מלמד אותה, שאין כמו בבית, והיא חוזרת להיות ילדה "רגילה" ומאושרת.

 כריכת הספר פיית הבוץ

פיית הבוץ מאת איימי יאנג

תרגמה: רימונה די-נור (אריה ניר, 2013)

מגיל: 4

אמלינה הפיה אוהבת להשתולל בביצה בחברת הצפרדעים. היא שונה מיתר הפיות ומנסה לזכות בהערכתן ולקבל כנפיים. במהלך מסעה היא לומדת, ששונותה דווקא מסייעת לה ולסובבים אותה ושהיא אינה צריכה להפוך את עורה ולהידמות לפיות הרגילות. סיפורת הפיות פופולארית מאוד בקרב ילדות ומחנכת אותן על פי רוב לאמץ דפוסים נשיים סטריאוטיפיים. יצירה זו משתמשת בדמות נשית מוקצנת (פיה) על מנת לקדם נשיות "אחרת".

 

 כריכת הספר בילבי קומיקס

בילבי (קומיקס) מאת אסטריד לינדגרן ואינגריד ונג נימן

תרגמה: דנה כספי (עם עובד, 2014)

מגיל: 5

בילבי, הילדה החזקה בעולם שהסובבים אינם מצליחים לבייתה ולהפכה לילדה "רגילה", מהווה מודל לחיקוי מאז פרסום היצירה כקומיקס לראשונה, ב-1957. היא גרה לבדה, מנצחת את השוטרים שרודפים אחריה ומכריחים אותה ללמוד בבית הספר, זוכה לתשואות בקרקס, קונה לילדים ממתקים וצעצועים ולמעשה אינה מחילה על עצמה את הכללים והמידות שהעולם החיצוני כופה על ילדים. יצירה הומוריסטית ושובת לב המחלצת את דמות הילדה מתדמית הילדה ה"טובה" וממחישה, מהי ספרות חתרנית לילדים במיטבה.

 כריכת הספר זוזי שמש

זוזי שמש מאת דפנה בן צבי

איורים: עפרה עמית (הקיבוץ המאוחד, 2009)

מגיל: 5

שמש הכלבה וזוזי החתולה גרות יחד. הן מהוות שני הפכים. שמש היא פעלתנית וזוזי היא עצלה ומבלה את יומה בשינה. אף אחת מהן לא מנסה לשנות את רעותה. אולם, כאשר שמש נעלמת בזמן הסערה, זוזי יוצאת לחפש אותה וחלוקת התפקידים משתנה: זוזי רצה ומחפשת, ואחר כך מטפלת בשמש, ואילו שמש נחה במיטה. הספר מלמד אותנו שכל חלוקת תפקידים נתונה לשינוי וכן שאדם יכול להשתנות בהתאם לנסיבות. כמו כן הוא מתאר חברות רגישה ומעצימה בין נשים, וניתן אף לקרוא אותו כאלגוריה קווירית על מערכת יחסים בין שתי נשים. הספר זכה השנה בפרס שרת התרבות בקטגורית הגיל הרך.

 כריכת הספר מארי קירי

מארי קירי מאת תמי שם-טוב

איורים: אלינה גורבן (כנרת/זמורה ביתן, 2013)

מגיל: 6

ביוגראפיה מאוירת לילדים המתארת את סיפור חייה של המדענית מארי קירי. הסיפור הרָגיש מתחיל בילדותה של מניה בפולין (רק מאוחר יותר שינתה את שמה למארי), עת היתה מושפעת מאביה, פרופסור למדע שנבצר ממנו לעסוק במקצועו כשהרוסים ששלטו בפולין הגבילו את לימודי המדעים. בהמשך- מתואר מסעה של מניה, שהפכה למארי, לפאריז ואת היותה אשה בין גברים כשלמדה פיזיקה. לאחר לימודיה גילתה את הקרינה הרדיואקטיבית הנפלטת מהאורניום וזכתה בפרס נובל לפיזיקה. סיפור רגיש על תעצומות הנפש של מדענית שניצחה את מגבלות השוביניזם וחייה  נשזרו בין הצלחה לכאב. יופיו של הסיפור נובע בראש ובראשונה מהעובדה שהסופרת בחרה לכתוב סיפור מעצים שאיננו נופל למקומות ה"צהובים" (שהרי יש בסיפור עוני, חולי וקשיים, לצד הפרסום והתהילה).

 כריכת הספר נעלי בלט

נעלי בלט מאת נואל סטריטפילד

תרגמה: גילי בר-הלל סמו. איורים: יפעת נחשון (ידיעות ספרים, 2006)

מגיל: 9

 רומן קלאסי שפורסם לראשונה ב-1936. שלוש ילדות דרות בכפיפה אחת לאחר שאומצו כתינוקות על ידי "דוד גדול מת'יו" ולומדות באקדמיה למחול ולאמנויות הבמה. אחת מהן, פטרובה, חולמת להיות טייסת ואוהבת לעסוק במכונאות. היא מנסה לשמור על ייחודה וזוכה לתמיכה מצד כל הסובבים אותה, ובייחוד מאחותה פוזי, הרקדנית המחוננת, ומאחותה פאולין, שמתגלה כשחקנית כשרונית. הרומן ממזג בין אופנים שונים של נשיות, חושף אותם בפני הקוראים ונטול שיפוטיות לגבי ההופעה חוצת-המגדר של פטרובה, שמעדיפה את עולם ה"בנים" על פני זה של הבנות.

 כריכת הספר הילדה רובין הוד

הילדה רובין הוד מאת נורית זרחי

איורים: אבי כץ (ספרית פועלים, 1982)

מגיל: 12

רובין היא נערה מחוננת ומרדנית שמואסת בבית הספר וחולמת להקים חוות נוער שתאפשר לבני הנוער לנהל את ענייניהם. היא בעלת מודעות פוליטית, מבקשת לתקן את עוולות העולם ובייחוד את פערי המעמדות, ורותמת למסעה את אחותה הקטנה. הבחירה בנערה כמובילה עלילתית ממחישה כי גם לנערות תודעה פוליטית, עניין שכמעט ואינו מופיע בספרות הנוער.