ספרי בעיה

"ספרי בעיה"  מומלצים | ד"ר שי רודין

"ספרי בעיה" נפוצים כיום על מדפי הספרים לאור עלייתו של השיח הביבליותרפי. ספרים אלו עוסקים בבעיות חברתיות של ילדים, בקשיים לימודיים, בחרדות, בהתמודדות עם אלימות, אובדן, אבל ומצבים בלתי צפויים, ולמעשה תכליתם היא להוות "מעבדה מוסרית  ורגשית", אשר באמצעותה הקורא נחשף לאופן שבו הדמות הספרותית התמודדה עם המשבר, ולאחר הקריאה, מגבש לעצמו עמדה ביחס לשיטת התמודדות זו. עמדה זו יכולה להיות אישור, המוביל להזדהות עם הדמות, אולם עמדה זו יכולה לכלול פן ביקורתי ושולל, המוביל לביקורת המופנית כלפי הדמות ולחשיבה על דרכי פעולה והתמודדות חלופיות. "ספרות הבעיה" עוסקת בבעיות רגישות שמערכת החינוך וההורים מתקשים לשוחח עליהם, ומכאן חשיבותה. עיקר כוחה טמון בעובדה, שהקוראים מבינים שהם אינם לבד בעולם, ושמישהו נוסף חולק את הבעיות המטרידות אותם. עם זאת, שוק הספרים חווה הצפה של "ספרי בעיה", ולפיכך יש לזכור, שנוסף על הצגתה של בעיה בוערת, על הסיפור לעמוד בקריטריונים ספרותיים ולאפיין סיטואציות מורכבות ולא פשטניות.

להלן הספרים המומלצים, המסודרים בהתאם לגיל הקוראים:

כריכת הספר פילים לא רוקדים בלטפילים לא רוקדים בלט
כתבה: פני מקינלי  
איורים: גרהם פרסי
מעריב, 2001
מגיל 4

אסמרלדה הפילה מתעקשת ללמוד בלט למרות שמשקלה אינו כזה המאפיין רקדניות. הפיכתה לכוכבת ההופעה ממחישה, שמשקל עודף אינו מפריע למימוש חלומות, ושניתן להילחם בהדרה הנובעת ממראה חיצוני.


הכי חזק בגן
כתבה: עדינה בר-אל
איורים: אורה שוורץ
הקיבוץ המאוחד, 2013 (מהדורה מחודשת)
מגיל 4

בגן של יואב ישנו ילד אלים בשם איתן המאיים על יואב. יואב אינו יודע כיצד להתמודד עם האיום: האם להילחם באיתן, האם לספר למבוגרים, לברוח ולהתחבא, ולבסוף, המלחמה מתבטלת לנוכח העובדה שמאחורי כל ילד אלים מסתתרת שאיפה להתקבל לחיק חבריו ולהיות נאהב.


כריכת הספר טרופותיטרופותי
כתבה: ג'וליה דונלדסון
איורים: אקסל שפלר
הד ארצי, 1999
מגיל 4

המשל המוכר על עכבר שמצליח להונות את חיות היער ואת המפלצת טרופותי הוא למעשה סיפור מעצים המאותת לנמענים כי "גם גרגר קטן יכול" וכן כי מה שנתפס כמעורר חרדה ניתן לנטרול בכוח ההמצאה והתמרון.


כריכת הספר סיפור סיפור
סיפור, סיפור
ערכו: עמירם רביב ומירי ברוך 
איורים: טלי מנשס
כנרת, 2014
מגיל 5

קובץ סיפורים של מיטב הסופרים הישראליים (נורית זרחי, דורית אורגד, עודד בורלא, אורי אורלב, עפרה גלברט-אבני, יהודה גור-אריה ושהם סמיט), שבו כל סיפור נדרש לבעיה נפוצה בקרב ילדי הגיל הרך. לדוגמה: התמודדות עם אח חדש, פחד מן החושך, ניווט בין ילדים שונים המושכים לכיוונים מנוגדים וכן כוונות טובות המובילות למעשים בלתי רצויים. הספר מכיל הנחיות להורים באשר לשיח שניתן לקיים עם הילדים לאחר קריאת היצירה.


כריכת הספר לאמא יש עיניים מקולקלותלאמא שלי יש עיניים מקולקלות
כתבה: עמליה חציר 
איורים: ינאי פרי
תמוז 2006
מגיל 5

ספר מרגש על ילד שאמו מאבדת את מאור עיניה לאחר מחלה. הספר עוקב אחר דאגותיו של הגיבור לאמו, תחושת הבושה לאור שונותה מיתר האמהות, התפקידים שמוטלים על ילד שאמו אינה רואה וההסתגלות ההדרגתית למצב. ההיצמדות לנקודת המבט הילדית, ההומור השחור, והתנועה בין הבנת האם לתחושת כעס, הופכים את היצירה לכזו שניתן לקרוא ולשוחח על אודותיה, בזיקה לכל מוגבלות שהיא, לאו דווקא לקות ראייה. 


לא הצליח לי

כתבה: נעמי בן-גור
איורים: ענת שמעון
הקיבוץ המאוחד, 2011
מגיל 5

נועם מתמודד עם אי הצלחתו לצייר יפה כמו נועה. המשבר מוליד את גניבת ציורה של נועה, אולם הוא בא על פתרונו כאשר נועם לומד, שלכל אחד נקודת חוזק משלו, ועדיין, לא צריך להתייאש אלא להמשיך ולנסות להשתפר גם במקומות החלשים יותר.


כריכת הספר ילדת הקשת
ילדת הקשת בענן
כתבה: נעמי שמואל
הקיבוץ המאוחד, 2000
מגיל 8

 

רומן לילדים העוסק הן בגזענות והן בחרם כיתתי. מסקרם השחורה העוברת מקצרין להרצליה, מוחרמת על ידי בני כתתה החדשה, חווה משבר זהות, ומצליחה להתגבר על החוויה הקשה. יופיו של הסיפור טמון בהצעה לפיה על כל בן מיעוט לקיים דיאלוג עם תרבות הרוב, אולם אין פירוש דיאלוג זה התנכרות לתרבות המקור, כי אם שילוב של מרכיבים מתרבות המקור ביחד עם מרכיבים מן התרבות החדשה.


כריכת הספר מעשה קסמים
מעשה קסמים
כתב: אוריה שביט
איורים: אבי א. כ"ץ
הקיבוץ המאוחד, 2012
מגיל 8

רומן מצוין העוסק בילד חרדתי בשם כמאל, שנגזר עליו להיות "אחר" בשל סירובו לקפוץ מהחומה של עכו אל הים, וכן בשל תיוגו כילד חרדתי ומתבודד. כמאל יוצא להרפתקה הגומלת אותו מחלק מחרדותיו ובמקביל, לומד לקבל את שונותו מיתר הילדים. בניגוד לספרים הקוראים לילד להשתנות ברוח הרוב, ספר זה מאותת לילד החש "אחר", כי אין כל רע ב"אחרות" והיא שהופכת אותנו למיוחדים.


כריכת הספר טורף ברשת
טורף ברשת
כתבה: דנה אבירם
אגם, 2010
מגיל 9

ניצן, גיבורת הספר, מתמודדת עם שתי בעיות. ראשית, היא חשה מבוכה לנוכח התפתחותה הפיזית המוקדמת, עניין המוביל להדרתה החברתית. שנית, תחושת הבדידות מובילה אותה לרקום קשר וירטואלי עם מי שמציג עצמו כילד, אולם למעשה, הוא גבר פדופיל. ספר יחיד בתחום הנוגע הן בסכנות הטמונות בגלישה ברשת והן בהעלאת מודעותם של הקוראים הצעירים לנושא הפדופיליה.


קירות שלא רואים

כתבה: עפרה גלברט-אבני
הקיבוץ המאוחד, 1992
מגיל 10

סיפורה של דליה, שחברתה הטובה מירית מוחרמת על ידי בני כתתה. דליה מצויה בקונפליקט שכן היא מאוימת, שאם לא תחבור לחרם, היא תוחרם גם כן. זוהי הצגה מרעננת של נושא החרם, שכן המחברת נדרשת לדמות אשר עדה לחרם, ולא לדמות המוחרמת או המחרימה.


כריכת הספר יום שלישי בארבע וחצי
יום שלישי, בארבע וחצי

כתבה: אשכר ארבליך-בריפמן
ידיעות ספרים,2010
מגיל 11

סיפורה של אֶלי, בת הארבע עשרה, הנוהגת לבקר אחת לשבוע אצל פסיכולוג. פרקי הספר מתרחשים במשרדו של אודי הפסיכולוג, והקוראים "מאזינים" לשיחתו השבועית עם אֶלי. בהדרגה מוצאת בתוכה הגיבורה כוחות לשנות לא רק את מציאות חייה, אלא גם את היחסים העכורים בתוך משפחתה. ספר חלוצי המנרמל את תפיסת הטיפול הפסיכולוגי.


כריכת הספר מסטולמסטול

כתבה: גלילה רון-פדר-עמית
מודן, 1991
מגיל 12

רומן העוסק בהתדרדרותו לסמים של נער. הרומן סוחף ומטלטל ומדגים את הקלות שבה מתבצע המעבר מסמים "קלים" לסמים "קשים", את עיוורונם של המבוגרים, ואת הקושי להחזיר את הגלגל אחורנית, גם כאשר נגמלים מסמים. 


כריכת הספר מה שהסתרתי בבטןמה שהסתרתי בבטן

כתבה: יונה טפר
הקיבוץ המאוחד, 2010
מגיל 13

רומן המעמיד במרכזו את דמותה של מִיה, נערה בת שש עשרה, שחוותה התעללות מינית מידי דודה, בהיותה בת שש. הרומן נדרש בהרחבה לתהליך הנפשי שעוברת הגיבורה מרגע שהיא נזכרת בהתעללות, ועד שהיא מחליטה להתמודד באומץ עם עברה, כולל תחושת הצורך לספר להורים, לצד הפחד מתגובתם ותהליך השיקום הכולל את חזרתה לחיק בני גילה, מהם התרחקה.